اصول انتخاب دامنه یکی از کلیدی ترین موضوعات در شروع یک کسب و کار آنلاین است و ما در این مقاله به تعریف این ایده برای اسم سایت – انتخاب نام دامنه سایت و کسب و کار پرداخته ایم.

 

اصول انتخاب دامنه چیست؟

اولین اصل از اصول انتخاب دامنه می گوید که بهترین دامنه برای سایت شما نام دامنه ای است که معرفی کننده نام کسب و کار و یا سایت شما باشد.

برای مثال اگر شما یک برند یا شرکت دارید نام دامنه شما باید نام برند شما و یا مخففی از آن باشد.

دلیل این امر نیز این است که مشتریان شما باید بتوانند راحت شما را پیدا کنند. برای مثال اگر نام برند شما آدیداس باشد بقیه شما را در اینترنت به همان نام جستجو خواهند کرد.

حال فرض کنید که نام دامنه شما Benz-shoes یا همچین چیزی باشد!. قطعا در این شرایط مشتری شما دچار سردرگمی خواهد شد و ممکن است که برند شما را با دیگری اشتباه بگیرد.

اما در برخی مواقع ممکن است نام دامنه با اسم شرکت شما قبلا ثبت شده باشد. در این شرایط شما سه راه در پیش روی خود دارید:

 

اصول انتخاب دامنه -  ایده برای اسم سایت -  انتخاب نام دامنه

اصول انتخاب دامنه – ایده برای اسم سایت – انتخاب نام دامنه

 

خرید دامنه ای که با نام برند شما ثبت شده است

این روش از اصول انتخاب دامنه برای شرایطی مفید است که نام شرکت شما بزرگتر از نام سایتی باشد که دامنه دلخواه شما اختیار کرده است.

برای مثال شما یک گروه طراحی با نام نکست طراحی می سازید و می خواهید نام دامنه NextTarahi  را برای خود ثبت کنید. در این شرایط ممکن است نام دامنه شما قبلا ثبت شده باشد اما روی آن سایتی سوار نبوده و یا یک وبلاگ کوچک محلی که تغییر نام آن ممکن است.

در این مواقع شما می توانید با کمی هزینه این دامنه را خریداری کنید. اما در مواقعی فرضا شما نامی برای برند خود انتخاب کرده اید که دامنه آن سایت بزرگی مانند زومیت است. قطعا سایت بزرگ زومیت به هیچ عنوان حاضر نیست دامنه را به شما واگذار کند.

در اینجور مواقع اشتباه شما از ابتدا بوده که نامی تکراری انتخاب کرده اید اما همچنان راه حل های دیگری نیز موجود است.

با این حال در اصول انتخاب دامنه ،  انتخاب نام برند مناسب یک کار بسیار مورد اهمیت است. که در هنگام شروع استارت آپ یا کارآفرینی تان باید برای آن وقت گذاری کنید.

در صورتی که هنوز در مراحل اولیه شروع استارت آپ هستید جزوه مبانی کارآفرینی از سایت دانش مدیا را پیشنهاد می کنیم. همچنین در این وبسایت جزوه و مقالات بیشتری نیز موجود است که می تواند به شما کمک کند.

 

خرید دامنه با اسم های مشابه یا مخفف از اصول انتخاب دامنه

همانطور که پیشتر ذکر شده در برخی موارد دسترسی به دامنه با اسم مورد علاقه شما و یا نام برند شما در دسترس نیست، در این مواقع می توانید در شرایط از مخفف اسم و یا اسم هایی که به نام برند شما ارجاع شود مفید است.

برای مثال اگر نام برند شما آریانا است، طبیعتا دسترسی به دامین با اسم Ariana.com و … به راحتی ممکن نیست. اما اسم های مشابه مثل Arianadesign یاarianacorp  برای شما مفید است.

در برخی مواقع نیز بهترین اصول انتخاب دامنه مخفف کردن نام اسم شماست. مثلا اگر نام کامل شرکتی شما پرداز داده سامان است می توانید از نام “پردس” استفاده کنید البته این یک مثال دور از واقعیت است. اما این یکی از بهترین اصول انتخاب دامنه است.

 

انتخاب دامنه مناسب برای کسب و کار -  ایده برای اسم سایت

انتخاب دامنه مناسب برای کسب و کار – ایده برای اسم سایت

 

ریبرندینگ جهت انتخاب دامنه مناسب

ریبرندینگ و یا تغییر نام شرکت آخرین پیشنهاد از سمت ماست. اگر شرکت شما در حال شروع و روزهای اول خود است و مشتری های زیادی ندارید، و یا در شرایطی هستید که امکان ریبرندینگ برای شما موجود است آخرین روش ممکن تغییر نام اصلی شماست.

 

 

بهترین دامنه برای سایت و دیگر اصول انتخاب دامنه

بالاتر در اصول انتخاب دامنه گفته شد که بهترین دامنه برای سایت، نامی است که کاملا گویای فعالیت شما باشد، گاهی اوقات شما یک شرکت نیستید که نام برند را استفاده کنید، برای مثال اگر در زمینه سرگرمی فعالیت دارید می توانید از کلمات fun ، amusing ، و … در نام دامنه خود استفاده کنید.

در برخی مواقع بهترین انتخاب نام های تک کلمه ای است دقیقا مشابه سایت زومیت. در مورد  com ، ir و… بودن آن نیز کاملا به بودجه و گستردگی فعالیت سایت شما بستگی دارد.

توجه داشته باشید که یکی از اصول انتخاب دامنه، این است که نام سایت شما باید با آدرس دامنه نیز هماهنگی داشته باشد. مثلا به هیچ عنوان نباید اسم سایت را آدیداس بگذارید و دامین بنز انتخاب کنید.!

جهت پیدا کردن ایده برای سایت نیز می توانید بخش بعدی را مطالعه فرمایید.

 

ایده جهت انتخاب نام سایت -  انتخاب نام دامنه

ایده جهت انتخاب نام سایت – انتخاب نام دامنه

 

ایده برای اسم سایت جهت انتخاب دامنه مناسب

اسم درست سایت یکی از اصول انتخاب دامنه است، جهت پیدا کردن ایده برای اسم سایت روش های مختلفی وجود دارد. یکی از آن ها ایهام گرفتن از کاری است که می خواهید انجام دهید.

این ایده بهترین و سریع ترین راه است که معمولا برای شما یک نام برند شده پیدا می کند. مقلا شرکت اسنپ را همه ما می شناسیم. معنی لغوی اسنپ در زبان فارسی چابک، تند و تیز ، عجله و … است. ارتباط تاکسی با این کلمات را می توانید حس کنید.

 

ایده دیگری که برای انتخاب دامنه مناسب ممکن است استفاده شود، مخفف کردن یک اسم طولانی به انتخاب خودتان است.

مانند گاج = گروه آموزشی جوکار .

با این حال در برخی از موارد ایده خوب باز هم پیدا نمی شود، در این مواقع روش پیشنهادی استفاده از ابزارهای پیشنهاد اسم آنلاین است.

 

چگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم؟

در این مقاله برخی از اصول انتخاب دامنه گفته شد، البته تمام این اصول صرفا از جهت بخش مدیریتی بوده است. یک موضوع دیگری که در انتخاب دامنه باید مدنظر خود  قرار دهید؛ مباحث سئوی وب سایت است.

در برخی مواقع توجه داشته باشید که اگر دامنه شما قبلا ثبت شده و حال در دسترس شماست، در پنالتی گوگل قرار نگرفته باشد. چرا که انتخاب اینجور دامنه ها ممکن است هزینه های سنگینی برای شما  به همراه داشته باشد.

راه های زیادی نیز برای چک کردن این موضوع موجود است که این مبحث از حوصله این مقاله خارج است.

 

چگونه یک نام دامنه خوب انتخاب کنیم؟ -  ایده برای اسم سایت -  انتخاب نام دامنه

چگونه یک نام دامنه خوب انتخاب کنیم؟ – ایده برای اسم سایت – انتخاب نام دامنه

 

در هر صورت  نکاتی که شما باید در انتخاب دامنه مناسب به آن توجه داشته باشید :

  •     به خوبی گویای کسب و کار شما باشد
  •     ترجیحا از اسم تک کلمه ای و یا دو کلمه ای ساده استفاده کنید
  •     تکراری نباشد
  •     با نام سایت شما همخوانی داشته باشد

برچسب های پست :
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.