سیر تحول اینترنت

بیایید ابتدا از همین اول شروع کنیم. بگذارید براتون توضیح بدم که چطور اینترنت از اون روزها که تو دوران کودکی های من و شما نبود و ولی الان آسمان تا زمین تغییر کرده. خیلی‌ها ممکنه فکر کنن که اینترنت همیشه وجود داشته، اما واقعیت اینه که قبل از اینترنت، دنیای ما کاملاً متفاوت بود. در این پست با سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران در خدمتتون هستیم با ما همراه باشید.

در سال‌های پیش از اینترنت، برای ارتباط با دیگران از طریق تلفن، نامه‌ها و حتی دیدارهای حضوری استفاده می‌کردیم. اما وقتی اینترنت وارد زندگی‌مون شد، همه چیز عوض شد. اولش شاید فقط تو یکی دو خانه کامپیوتر وصل به اینترنت داشتن، اما به تدریج همه جا اینترنت رواج پیدا کرد و زندگی‌مون رو تغییر داد.

اولش که اینترنت وارد زندگی‌مون شد، اکثراً ازش برای جستجوی اطلاعات استفاده می‌کردیم. در زمان های قدیم که اینترنت نبود و ما وقتی برای پروژه‌های مدرسه به کتابخونه می‌رفتیم و کتاب‌ها رو جستجو می‌کردیم ، اما الان همه چیز تغییر کرده! فقط کافیه توی یه موتور جستجو عبارت مورد نظرت رو بنویسی و به چند صفحه از نتایج جستجو دسترسی داشته باشی.

سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران

 

سیر تحول رسانه در ایران

بعد از مدتی، شبکه‌های اجتماعی وارد عالم اینترنت شدن. اون روزها که فیسبوک و اینستاگرام نبود، ما با استفاده از ایمیل و چت روم‌ها در ارتباط با دوستانمون بودیم. اما حالا همه جا شبکه‌های اجتماعی هستن و ما همه روزه با دوستای قدیمی و جدیدمون در ارتباطیم.

اما صبر کن! اینترنت فقط برای ارتباطات شخصی به کار نمیره. رسانه‌ها هم کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتن. قبل از اینترنت، تلویزیون و رادیو منابع اصلی خبری بودن و همه‌مون اخبار رو از اونا می‌شنیدیم و می‌دیدیم. اما الان با اینترنت و رسانه‌های آنلاین، همه ما خبرها رو به راحتی می‌تونیم از سایت‌ها و رسانه‌های دیجیتالی بخونیم.

رسانه‌های اینترنتی در ایران هم تحول زیادی رو تجربه کردن. قبل از اینترنت، رسانه‌های معمولی مثل رادیو و تلویزیون تحت کنترل دولت بودن و فقط خبرهایی رو منتشر می‌کردن که دولت تاییدشون می‌کرد. اما با اینترنت، رسانه‌های آزادتری ظاهر شدن و خبرها رو بی‌توجه به تأیید دولت منتشر می‌کردن.

اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی

البته، اینترنت همچنان محدودیت‌ها و فیلترهایی رو در ایران تجربه می‌کنه و بعضاً دسترسی به بعضی سایت‌ها و خدمات رو محدود می‌کنن. اما همچنان اینترنت یک ابزار قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ارتباطات در ایران و سراسر جهان هست.

پس می‌تونم بگم که سیر تحول اینترنت و رسانه‌ها از گذشته تا الان واقعاً تغییرات چشمگیری داشته. همه چیز عوض شده و دنیای ما تغییر کرده. هر روز امکانات بیشتری به اینترنت اضافه می‌شه و از طریق اون می‌تونیم با دنیایی بزرگتر ارتباط برقرار کنیم.

به عنوان مثال اگر میخواستیم از یک کشوری به یک فرد در خارج اون کشور پیامی ارسال کنیم باید از نامه های پستی استفاده میکردیم که شاید ماه ها بعد به دست گیرنده میرسید.

اما الان با وجود اینترنت ما میتونیم در شبکه های اجتماعی ، با نوشتن متن مورد نظرمون یا آپلود تصویرمون و فقط با فشردن یک دکمه اون رو در لحظه و کسری از ثانیه به شخص مورد نظرمون برسونیم ، البته بدون اتلاف وقت و هزینه اضافی

اما اینترنت فقط به اینجا محدود نمیشه ، اینترنت که فقط جستوجو کردن مقاله و ارسال و دریافت پیام نیست ، روز به روز اینترنت و تکنولوژی در زندگی ما پیشرفت میکنه و تاثیر بزرگی اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی داره ، پس برای معرفی این تکنولوژی ها در ادامه مقاله سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران با ما همراه باشید

 

سیر تکامل تکنولوژی

اینجا برخی از تکنولوژی‌های جدیدی که تاثیر بزرگی در تحول اینترنت و رسانه‌ها داشتن رو نام میبریم:

  1. اینترنت اشیا (IoT): تکنولوژی IoT امکان اتصال اشیا و دستگاه‌ها به اینترنت رو فراهم میکنه. به عبارتی، اشیا مختلف مثل ساعت هوشمند، یخچال، لامپ‌های هوشمند و حتی خودروها میتونن به اینترنت متصل بشن. این امکان به کاربران می‌ده که از راه دور اشیا خود رو کنترل کنن و طبق خواسته خودشون ازش استفاده کنن.

    سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران

  2. هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی با توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و خودکار، تحولات بزرگی رو در حوزه رسانه و اینترنت به وجود آورده. مثلاً، الگوریتم‌های هوشمند میتونن توصیه‌هایی برای محتوای مناسب به کاربران ارائه بدن، در اینجا نسبت به معرفی قوی ترین هوش مصنوعی های جهان اشاره کردیم میتونید مطالعه کنید.

    سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران

  3. واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR): VR و AR تجربه کاربری رو به یک سطح جدید میبرن. با استفاده از این تکنولوژی‌ها، میتونیم وارد دنیای مجازی بشیم و تجربه‌های واقعی رو در محیط مجازی داشته باشیم. این تکنولوژی‌ها در زمینه بازی‌های ویدئویی، سفرهای مجازی، و حتی آموزش و آموزش به کار می‌رن.
  4. شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر: با سیر تحول اینترنت ، شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام همچنان در حال رشد هستن و تعداد کاربران و محتوای ارائه شده در اونها روز به روز بیشتر میشه. این شبکه‌ها به ما این امکان رو می‌دهند که با دیگران در سراسر جهان اطلاعاتمون رو به اشتراک بگذاریم و ارتباط برقرار کنیم و از دنیای دیجیتال بهرمند بشیم و لذت ببریم.
  5. پخش ویدیو و استریمینگ: با ظهور سرویس‌های استریمینگ مثل نتفلیکس و آمازون پرایم و همچنین پلتفرم‌های ویدیویی مثل یوتیوب، روش پخش و مصرف محتوا تغییر کرده. حالا میتونیم به راحتی فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌مون رو در هر زمانی که دوست داریم تماشا کنیم و نیازی به دانلود نداریم.

سخن پایانی

این تکنولوژی‌ها فقط چند مثال از تحولات جدید هستن که در عصر دیجیتال ما تأثیر گذاشته‌اند. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، احتمالاً در آینده نیز شاهد تغییرات بزرگتری خواهیم بود.

پس، میتونم به مقاله اصلی تکنولوژی‌های جدیدی رو که تحولات اینترنت و رسانه رو تحت تأثیر قرار دادن، اضافه کنم که این تغییرات نشان می‌دهند که دنیای ما در حال تغییر و تحول است و به سمت یک جامعه دیجیتال و متصل در حال حرکت است.

لطفا شما هم نظرات خودتون رو در رابطه با سیر تحول اینترنت و سیر تحول رسانه در ایران با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


برچسب های پست :
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.